Kamis, 19 November 2015

Persatuan Tekanan dan Kebimbangan Dengan Gejala Sindrom Usus Mudah Rengsa

Persatuan Tekanan dan Kebimbangan Dengan Gejala Sindrom Usus Mudah Rengsa

Walaupun pakar-pakar perubatan, saintis, dan penyelidik, tidak mampu untuk datang dengan penyebab muktamad untuk sindrom usus atau pencetus tertentu yang menyebabkan gejala sakit perut, kembung, sembelit dan cirit-birit, banyak temu bual diagnostik telah mendedahkan bahawa enam puluh peratus daripada individu yang menghidap IBS juga mempunyai beberapa bentuk gangguan psikiatri atau penyakit mental.

Penemuan ini juga menunjukkan bahawa kebimbangan dan tekanan cenderung untuk wujud bersama dengan IBS dan bahawa gangguan yang paling biasa psikiatri yang memberi kesan lebih daripada enam puluh peratus daripada pesakit dengan IBS "gangguan kebimbangan umum" atau "GAD", dan kira-kira dua puluh peratus mengalami kemurungan.

The Kemurungan dan Tekanan Sambungan ke IBS

Pakar-pakar perubatan telah menyatakan bahawa adalah mungkin untuk tekanan dan kebimbangan akan memberi kesan negatif kepada fungsi gastrousus dan fikiran seseorang individu yang menghidap tekanan atau kebimbangan mungkin lebih sedar akan kekejangan yang berlaku di dalam kolon.

Ia juga dikenali bahawa gejala IBS cenderung untuk menjadi lebih teruk apabila pesakit mengalami tekanan dan kebimbangan dan - sebaliknya - gejala pada pesakit yang mempunyai IBS boleh menyebabkan tekanan, kebimbangan dan kemurungan.

Tekanan dan kebimbangan juga boleh mempunyai kesan ke atas sistem imun dan kajian saintifik baru-baru ini yang dijalankan telah mencadangkan bahawa beberapa kes IBS mungkin disebabkan oleh tindak balas sistem imun yang tidak normal.

Gangguan panik adalah gangguan kebimbangan yang juga berkait rapat dengan pembangunan IBS. Kajian yang dijalankan menunjukkan ramai lebih daripada empat puluh peratus daripada individu yang mendapatkan rawatan untuk gangguan panik mereka memenuhi kriteria diagnostik untuk IBS.

Sesetengah individu yang telah menerima rawatan psikologi dalam bentuk "pecah amanah" atau "terapi tingkah laku kognitif" sebagai sebahagian daripada rawatan untuk IBS telah mengalami peningkatan dalam gejala mereka.

Kemurungan dan IBS

Kemurungan juga sering wujud bersama dengan IBS dalam banyak pesakit; Walau bagaimanapun, pakar-pakar perubatan telah menyatakan bahawa sepanjang pengetahuan mereka IBS tidak disebabkan oleh kemurungan dan bahawa mempunyai kemurungan tidak menyebabkan IBS.

Yang menariknya bagaimanapun, adalah bahawa serotonin yang merupakan neurotransmitter atau bahan kimia di dalam otak yang diketahui berkaitan dengan kemurungan apabila tahap tidak normal dan ia juga memainkan peranan dalam kepekaan dan peraturan usus.

Gabungan kemurungan dan IBS boleh mempunyai kesan yang sangat negatif kepada kehidupan individu sebagai tanda-tanda mereka kebimbangan dan kemurungan boleh menyebabkan mereka sentiasa bimbang tentang mempunyai suar daripada tanda-tanda mereka IBS dan elakkan dari hadir di tempat-tempat seperti sekolah, kerja, atau acara sosial.

Individu yang mempunyai IBS cenderung mempunyai sensitiviti yang lebih kepada tekanan emosi dan tekanan juga menyebabkan kebanyakan individu untuk mempunyai mula peka kepada kesakitan dan ketidakselesaan IBS mereka. Mujurlah, gabungan IBS dan kemurungan boleh dirawat dengan jayanya dengan gabungan antidepresan dan terapi psikologi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar