Kamis, 19 November 2015

Merawat Keadaan Dengan Sembelit Makanan

Merawat Keadaan Dengan Sembelit Makanan

Bagi individu yang mengalami sakit sembelit, perubahan dalam diet boleh membantu meringankan gejala. Sembelit makanan boleh membantu mencegah atau merawat keadaan. Remedi sembelit terbaik adalah makanan semula jadi yang boleh membantu meningkatkan tahap serat di dalam badan. Jumlah yang baik serat boleh meningkatkan pergerakan usus. Memahami kesannya pada badan bermanfaat untuk merawat sembelit. Selain mempromosikan air besar, serat makanan yang kaya juga baik untuk kesihatan umum individu. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk ambil perhatian bahawa terlalu banyak perkara yang baik tidak baik. Terlalu banyak serat dalam sistem boleh menyebabkan cirit-birit dan memberikan rasa kembung. Keseimbangan antara jenis-jenis makanan yang berkhasiat adalah penting untuk badan yang sihat.

Banyak kajian telah membuktikan bahawa sembelit boleh diatasi dengan perlahan-lahan meningkatkan tahap serat dalam diet harian mereka. Sebagai sebahagian daripada bahan tumbuhan, serat tidak dihadamkan oleh tubuh. Ia menjadikan najis lebih lembut lagi menambah pukal, menjadikannya melalui usus lebih mudah. Serat terdiri daripada dua bahagian: larut dan tidak larut. Bahagian yang larut serat menyerap air yang menjadikannya lembut najis manakala aspek tidak larut ia menambah berat badan. Kedua-duanya biasa ditemui dalam pelbagai jenis makanan tumbuhan. Makanan seperti buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin penuh, kekacang dan kacang kaya dengan serat. Individu yang ingin merawat atau mencegah permulaan sembelit dinasihatkan untuk menggabungkan makanan ini dalam diet mereka. Kira-kira 20-25 gram diambil setiap hari diperlukan untuk mencapai kesan.

Selain menyediakan badan nutrien yang amat diperlukan untuk berfungsi setiap hari, buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber besar serat. Ini termasuk buah-buahan seperti nanas, betik, pic, pear dan buah ara. Sayur-sayuran seperti kacang seperti garbanzos, buah pinggang, canellas, sayur-sayuran seperti bayam, Chard dan kale serta asparagus, brokoli, kubis, pucuk brussel dan hati articok.

Bijirin penuh boleh didapati dalam makanan seperti roti. Walau bagaimanapun, ia penting untuk berhati-hati dengan barangan yang dilabelkan sebagai multi-halus. Terdapat biji-bijian yang sebenarnya boleh menyebabkan iritasi usus, termasuk dedak. Oleh itu, adalah penting untuk membaca senarai bahan-bahan dengan teliti untuk memastikan bahawa makanan yang mengandungi bijirin penuh dan tidak ada bran. Sesetengah makanan yang mengandungi bijirin penuh termasuk bijirin, beras perang, barli dan bijirin.

Menurut beberapa kajian, flaxseed juga membantu mengurangkan kesan sembelit termasuk sakit perut dan juga kembung. Untuk merawat sembelit, makanan seperti flaxseed dan lain-lain jenis yang dinyatakan sebelum ini boleh diperolehi dengan mudah dalam barangan runcit. Minum banyak air untuk membuat sebahagian besar kesannya sebagai pelembut najis.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar